Kachny sprostý !

14. 11. 2013 16:04:23
Za časů, kdy říkáme " klídek " a děti to překládají do " jsem cool " nás ve skutečnosti štvou politici, státy bychom nejraději zrušili, Brusel podpálili a Václava Klause rovnou vsadili do blázince. O tom, že by nás nadzvedli ti nejubožejší tvorečkové, bysme se nenadáli. Jenže...


Majíc jednou odpoledne čas, vyšel jsem si na procházku. Dopoledne jsem
se byl podívat na pana doktora v jeho ordinaci. Jak se mu daří, co to
jeho srdce a tlak. A jak to bývá, dostal jsem vynadáno za ten vlastní,
ačkoli jsem od jara z donucení zhubl a začínají už mi tykat i závodní
chrti. Kde jsou ty časy, kdy jsem byl urostlý chasník původem z
Moravy, co mu chutná.

Majíc za sebou kázání kyselého dědka s titulem docenta (nechápu, kde k
němu ten starej cvok omylem přišel), koupil jsem si v zelenině místo
obvyklého kila jablek rovnou tři, předstírajíc, že mně dnes na povel
bude to vegetariánství bavit. I když, posledně to bylo horší. To jsem
pana doktora rozčílil popisem toho, jak jsem jako kluk miloval pajšlík
a ovárek a taky přesvědčováním, že taková venkovská zabíjačka není jen
získáním potravin, ale rovnou obřadem, plným posvátné lidové poezie,
jak to kdysi říkal spisovatel František Nepil.
A taky se sejdou přátelé co pomáhají s krájením cibule, špeku a
topením v kotli. Povídá se a pije mysliveček - no nechtějte slyšet
ten cirkus, co pan doktor spustil.

A tak majíce volno, vyrazil jsem na procházku okolo rezavých fabrik
špinavé severočeské metropole a přemýšlel jsem o tom, že tyhle ošklivé
futuristické tovární areály s odlidštěnou architekturou, by se krásně
vyjímaly v nějaké knize Karla Čapka. V moderní tašce přes rameno mně
tížila tři kila jablek a já se procházel a uchrupoval, míříc do
několik kilometrů vzdáleného místního velkoprodeje pro kutily.

Mezi Trmicemi a Předlicemi teče potok. I přes neustálé vykřikování
ekologů, kteří pravidelně lžou o tom, jak je vodstvo v severních
Čechách zamořené kyselinami, tu vedle sebe žijí ryby, kachny a
bobříci. A ti by tu nežili, být ve vodě něco nezdravého. Bobříci jim
říkám proto, že vlastně nevím čím jsou. Něco mezi obtloustlou vydrou a
bobrem bez plochého ocasu. Zvířata mám rád, ale všechny je neznám. Co
na tom. Nejsou ani moc plaší, protože jim tu nikdo neubližuje. Asi Vám
to přijde divné, že mezi dvěmi Romskými čtvrtěmi žijí takováhle, asi
desetikilová zvířátka a nic se jim neděje.
Vysvětlení je sociologického rázu. Trmice jsou městskou částí, kde už
od války žijí slušní Romové, co chodí do práce, zdraví sousedy a
jejich děti chodí na školy. Výraz "sociální dávky" je u nich sprostou
frází. To jsou lidi jako jsme my a zvířata mívají rádi.

Vedlejší Předlice jsou sice ve všech směrech ghetto plné nejhorších
myslitelných obyvatel, jenže jejich nenávist je zaměřena vůči gádžům -
tedy nám a pokud se týče bobříků, ti jsou jim ukradení. A proč by je
lovili, když si za sociální dávky v přilehlém hypermarketu nakoupí
jídla kolik chtějí.
A tak si tu bobříci žijí, nikdo jim neubližuje a nic je neruší.

Jdu si takhle okolo a vidím, že dneska mám štěstí. Jeden z bobříků
seděl na břehu na bobku a koukal, co je kde k snědku. Ukousl jsem kus
jablka a hodil ho jeho směrem. Uplaval mu. Hodím druhý a ... Nejbližší
kachna se s drzostí Pražského taxikáře propletla mezi vlnami a ukradla
další kousek jablka bobříkovi přímo před čenichem. A pak se slétly
další a - zkrátka trvalo to dvě další jablka, než jsem pochopil, že
tudy cesta nepovede. Zdivočelé kachny hltaly bobříkovo jídlo a čekaly
okolo něj v semknutém kruhu, odhodlané všechno mu sežrat.

Přes 30 let chodím na Rašínovo nábřeží v Praze, (dnes už říkám - když
jsem náhodou v Praze) krmit husy.
Nikoli labutě, ta svoloč sprostá hašteřivá si vždycky něco urve. Jak
kdysi poznamenal můj starý přítel Jaroušek je to v tomhle státě s
labutěmi stejné, jako s našimi Romy. Jsou si rovnější. "Povětšinou
jsou to drzý klovavý zlodějky. Navíc taky chráněný zákonem. Jen děti
a blázni na nich můžou vidět něco pěknýho ! ".

Ale divoké husy v sobě mají takovou tu intelektuálskou slušnost a díky
tomu na ně většinou moc nezbyde. Tak jim házím tak, aby to stihly.
A kachny?

Obávaný letecký inspektor Vít Zárybnický kdysi při návštěvě jednoho
lovu na kachny pronesl památnou větu. " Nechápu, jak může parta chlapů
se zbraněma, který netrpí hladem, střílet do ptáků, který jim vůbec
nic neudělali ". Ne že by mu to přidalo na popularitě, ale prostě měl
hlubokou lidskou pravdu.
Ale jinak jsou kachny svoloč.

A teď tu ta svoloč číhala na další letící kus žvance a chudák bobřík
hladověl uprostřed jejich houfu.
Sedl si na bobek, koukal na mně a asi smutně myslel na to, že se dneska nenají.

Potěžkal jsem jablko, vzpomněl jsme si na léta komunistovy vojny a to
jak jsem se vždycky trefil granátem, kam jsem chtěl. Pak jsem
zapřemýšlel o tom, jak ten potok teče a taky něco o stavbě zvířecích
těl. A nápad byl na světě. Hodil jsem jablko proti proudu, odkud bylo
jasné, že tak po deseti metrech, volně přijede k bobříkovi. Bobřík
nechápal, ale k mé zábavě ani kachny, jež vyrazily do protiútoku,
vstříc kusu žvance.

To si neumíte představit tu legraci. Ještě v životě jsem neviděl
kachnu, coby uměla otevřít zobák tolik, aby do něj dostala celé
jablko. Ale zkoušely to holky statečně. V životě jsem neviděl tolik
rozezlených kachen najednou. Ty to ale muselo štvát. Jablko cestou
schytalo ještě několik vzteklých klovanců a pak po něm chňapnul
bobřík, úkosem přeměřil to drzé stádo a začal chroupat. A já fotit.
Za chvíli připlul po proudu druhý bobřík a situace se opakovala. Když
na tuhle hostinu dorazil třetí, kachny rezignovaně odtáhly.
Bobříci za chvíli dostali ještě jednu sadu jablek, udělal jsem pár
fotek a šel jsem.

Asi znáte spoustu lidí co krmí kachny, nebo holuby. Ale znáte
nějakého blázna, co chodí házet krmení bobrům ? Já tedy ne.

Když je takhle někde vidíte, něco jim dejte. Ty kachny sprostý jim
většinou všechno sežerou dřív.

Jan Zíma.

kliknutím na fotografie otevřete fotoalbum

Autor: Jan Zíma | čtvrtek 14.11.2013 16:04 | karma článku: 17.60 | přečteno: 931x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Ostatní

Ladislav Jakl

Dělají z nás ženy! Nebo jen hlupáky?

Jsme všichni obětmi tajemného spikleneckého experimentu, kdy pomocí přísad do potravin globální vládci nadělají z chlapů zženštilé hermafrodity, neschopné plodit děti?

28.3.2024 v 18:55 | Karma článku: 24.72 | Přečteno: 422 | Diskuse

Milan Šupa

Čerpejme sílu ke vzestupu z prožití reality Ducha

Myslím, tedy jsem! Tato slova jsou lež! Jsou omylem! Kdo je akceptuje, sází na falešnou kartu a promrhává svůj život. Ztotožňování vlastní jsoucnosti s rozumem a myslí je tou největší tragédií, která nás může postihnout.

28.3.2024 v 16:13 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 45 | Diskuse

Jiří Herblich

Slovo, které radí člověku je Božské tím, že chápe princip Božství

Kdo najde slovo své jako Božské tím, že uvěří. Ten najde slovo společné jako svoje a bude to slovo Boha v člověku.

28.3.2024 v 6:28 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 24 | Diskuse

Yngvar Brenna

Jakou chcete budovat společnost aneb pryč s Velikonocemi

Skutečně je to něco, za co máte utrácet peníze i čas a úsilí, abyste ty dopady potírali, či alespoň pokoušeli, byť zcela marně, zmírnit? Přece jde o to, jakou chcete budovat společnost.

28.3.2024 v 1:56 | Karma článku: 15.40 | Přečteno: 298 |

Jan Andrle

Nový oblek

Jak slíbil, tak udělal. Sliby se mají plnit, že. A já to stihnu nejen do vánoc, ale dokonce do velikonoc. Tady to je, přátelé blogeřníci.

27.3.2024 v 22:17 | Karma článku: 19.77 | Přečteno: 518 | Diskuse
Počet článků 331 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 3093

Mé objektivy toho už po světě hodně nafotily a malý laptop, který nosím v zadní kapse džínsů, by mohl vyprávět spousty neuvěřitelných příběhů.Smutných i veselých. Náš svět je složitý a přesto se o něm dá říct, že funguje podle těch nejjednodušších pravidel. Nikdo nemůžem říct, že víme všechno. Každý den objevíme malý zlomek pravdy. Každý den skládáme mozaiky. O politice, světě i svých blízkých. Mou skeptickou duši předčasně uzemněného pilota těší jediná věc. Lidi si vždycky cestu najdou. Správnou, špatnou, ale vždycky ji najdou.

 

 

Mediamonitordanforth@yahoo.com

Seznam rubrik

Oblíbené články

více

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...