Autonomní auto versus Ruský robot. - Hádejte kdo prohrál ?

10. 01. 2019 18:29:00
V posledních 24 hodinách proběhla médii zpráva o incidentu na CES, tedy mezinárodním Technologickém veletrhu v Las Vegas který se koná mezi 8 až 11 lednem. Legrační je, když zjistíte, jak tomu bylo v zákulisí.

Průběh události byl poměrně jednoduchý. V rámci programu, se jak v rámci běžného výstavního dne, tak i večer předváděly technologické novinky a při večerním programu došlo k v podstatě dopravní nehodě autonomního vozidla TESLA a Ruského robotického technologického demonstrátoru PROMOBOT.

Psali jsme ZDE https://tv.idnes.cz/technika/nepovedlo-se-autonomni-tesla-prejet-robot.V190109_110942_idnestv_heli

( Nepovedlo se. Autonomní Tesla přejela robota.)

Já vím, že ti kdo si libují v sporech USA a Ruské federace asi teď budou mít veliký důkaz tiché války mezi těmito dvěma zeměmi, ale tak se věci nemají. Stalo se něco mnohem hloupějšího.

Nedělo se nic divokého. Promobot, který je vysoký cca 150 cm se pohyboval po své straně vozovky a přihlížející tým si jeho činnost natáčel na video. Cca 6 sekund před kolizí vyhodnotil nebezpečí a sám zastavil. Okolo projelo několik hybridních vozidel Toyota a poté přijel onen v kolizním směru jedoucí supermoderní autonomní vůz Tesla a Promobota lehce srazil předním rohem karoserie na přilehlý trávník. Nehoda nevypadá divoce, ale Promobot má skoro 200 kilo.

Ještě v noci jsem se setkal se zajímavým názorem, že to celé je reklamní akce. V tom případě díky této akci Tesla prodělala asi tak miliardu dolarů.

Co je to podstatné, je to, že ten autonomní vůz nezastavil a pokračoval v jízdě. A tady bych se na chvíli zastavil....

Isaac Asimov, Исаáк Ю́дович Ази́мов, původně Ruský občan a nakonec uznávaný Americký vědec a spisovatel v roce 1942 definoval tři zákony robotiky, z nichž ten první zní - Robot nesmí ublížit člověku nebo svou nečinností dopustit, aby bylo člověku ublíženo.

Já sám autonomním autům fandím, ale myslím si že jejich čas ještě nepřišel. A zde se ukazuje, že je to pravda.

Pokud znáte zázemí, tak možná budete vědět, že projekt Promobot je jedním z nejnadějnějších projektů tzv. asistenčních robotů za posledních 30 let a daleko překonává i ambice Japonského projektu ASIMO. Promobot umí pomáhat v domácnosti, vykonávat práci, pokladního, prodavače, strážného, předsunuté plattformy pro vyjednávání při únosech, i imigračního úředníka. Atd, atd.... Umí se i samostatně pohybovat v silničním provozu coby chodec. Jednou z jeho programově testovaných aplikací je i to, že se v případě útoku psa na člověka postaví mezi to zvíře a ohroženou osobu.

Tenhle projekt vznikl díky Ruskou vládou v roce 2013 založenému Projektu Generace S ve výzkumném centru Skolkovo na západním okraji Moskvy. Ta myšlenka vznikla ještě za Dimitrije Medvěděva a v politickém ovzduší spolupráce s administrativou Baracka Obamy se podařilo do projektu dostat vědce z celého světa.

Ovšem to ještě nebyli u moci dnešní republikáni se svojí agresivní rétorikou.

Co všechno se člověk nedozví, když zná pár českých vědců...

Projekt TESLA je asi čtenářům znám. Elon Musk vyrábí elektromobily, které jsou sice pro běžného smrtelníka nedosažitelné, ale posunul ve své době jak techniku, tak i společenské trendy. Mezi vyššími vrstvami společnosti jsou dnes vozy Tesla oblíbenou módou.

Nezvládnutá technologie.

Tím hlavním kamenem úrazu je to, že se automobilky pokušejí dotáhnout vývoj autonomních aut do stádia sériové produkce v situaci, kdy tato techologie není a ještě dlouho nebude zcela bezpečná. Zcela, znamená alespoň tolik, jako průměrně disponovaný řidič. Firmy si konkurují, předhánějí se v tom kdo bude první a přitom potlačují bezpečnost a její algoritmy. Zjednodušeně řečeno, tato auta umějí bezpečně řídit, ale ještě několik desetiletí nebudou mít kapacitní možnosti a schopnost řešit složité situace. Dokonce ani algoritny známé jako "Včelí logika", což je jedna z nejvyšších forem umělé inteligence, nemusí být připraveny na řešení složitých situací.

Stačí uvést příklad. Vozidlo zaregistruje senzory překážku a lehký náraz do předního nárazníku.

Modelové situace.

1. Někoho jsem zranil - hned zastavím.

2. Zavadil jsem o zajíce na dálnici. zastavím bezpečně tak, aby mne zezadu někdo nenaboural.

3. Drzý kluk v Anglickém Manchesterú po mně hodil jablko - zastavím.

4. Do auta mi kope parta fotbalových chuligánů - pokusím se odjet.

5. Jsem na ulici v Miami a právě se mě chytají přepadnout dva zločinci s noži v ruce - přidám plyn abych se zachránil.

Ne snad žeby programátoři autonomních systémů tohle neuměli vložit do programů, ale rozlišovací kapacity těch systémů nebudou schopny tohle řešit ještě dlouhá léta. A tak budou autonomní auta velice zranitelná.

A výrobci těchto systémů budou ještě dlouhá léta nuceni dělat jednu velikou chybu. Tu která se stala známou například v případě autonomního vozidla Uber před dvěma lety. Aby ta auta vůbec byla schopná provozu, nejvyšší stupně ochrany se musí vypínat.

A pak se může stát tohle https://autobible.euro.cz/video-smrtelne-nehody-autonomniho-vozu-dokazuje-naproste-selhani-techniky-i-procesu-uberu/

A teď co se v Las Vegas stalo.

Vzhledem k tomu, že na videu které můžete shlédnout, je jasně vidět, že vozidlo Tesla a jeho senzory tu nehodu musely zaznamenat a auto po té kolizi nezastavilo, je zjevné, že tenhle konkrétní vůz, měl nejvyšší stupně ochrany v programu zablokované. Možná to Muskovi lidi udělali jen pro tento veletrh, možná že je to tak napořád.

Pokud by to byl v reálné situaci lidský chodec, Muskovo auto právě porušilo první zákon robotiky. Auto pojede dál a někde na chodníku bude ležet zraněný člověk.

I přesto, že autonomní auta toho v testování za poslední léta už mnoho ujela, myslím si za sebe jednu věc.

Technologie autonomních vozidel ještě pořád na silnice nepatří.

Jan Zíma

Kdo z Vás chcete poznat PROMOBOTA blíž - galerii najdete ZDE https://promo-bot.ai/

Kdo z Vás chcete poznat vozy TESLA blíž - galerii najdete ZDE

https://www.tesla.com/

Autor: Jan Zíma | čtvrtek 10.1.2019 18:29 | karma článku: 26.27 | přečteno: 1103x

Další články blogera

Jan Zíma

Čímže nám to pan prezident zase vyhrožuje ?

Že Číňani odejdou ? No tak už aby šli. A ať rovnou ode všeho odevzdají klíče. Ale ono to nebude tak jednoduché. Ale co je jisté, není důvod se s nimi nějak moc mazat.

14.1.2019 v 7:28 | Karma článku: 18.55 | Přečteno: 701 |

Jan Zíma

Nesoudní ekologové a elektroauto jako hotová rodinná tragedie.

Většina lidí si nedokáže představit, jak dokážou ekologové zasáhnout do našich životů a zkomplikovat je. Zejména když naletíte líbivým řečím o sladkých hroznech elektromobility.

2.1.2019 v 17:27 | Karma článku: 48.74 | Přečteno: 23869 |

Jan Zíma

Naletěli jste ekologům ? Plačte !

Před několika týdny proběhla médii zpráva, že si Evropská unie schválila nové emisní normy pro nákladní vozidla, které budou platit od roku 2025.

27.12.2018 v 17:15 | Karma článku: 43.76 | Přečteno: 4779 |

Další články z rubriky Věda

Jan Švadlenka

Regulovaná buněčná smrt II. - Apoptóza

Další část série článků týkajících se regulované buněčné smrti je věnována apoptóze, komplexnímu ději sloužícímu k odstraňování nepotřebných či nebezpečných buněk a recyklaci jejich materiálu.

15.1.2019 v 15:20 | Karma článku: 8.86 | Přečteno: 200 | Diskuse

Libor Čermák

Zvláštnost podobných hor na jednom poledníku

K tomu, jak si příroda umí někdy zašpásovat, mne přivedl obrázek chilského pohoří Torres del Paine. Všimněte si, že obrázek se velmi podobá hoře Huyana Picchu v Peru, tyčící se nad slavnou Machu Picchu.

15.1.2019 v 6:04 | Karma článku: 10.55 | Přečteno: 406 |

Jan Fikáček

Teorie relativity extrémně názorně

Byly pro vás všechny výklady speciální teorie relativity příliš nepochopitelné a složité? Tak zkuste ještě přístupnější výklad, který vám relativitu přiblíží paralelami s důvěrně známými jevy jako jsou stín nebo déšť.

14.1.2019 v 9:17 | Karma článku: 31.87 | Přečteno: 1369 | Diskuse

Dana Tenzler

Chemie v garáži - jednorázová sádra a její recyklace

Proč se dá sádra použít jen jednou? Jak funguje tvrdnutí sádry? Dá se urychlit nebo zpomalit? Jak udělat ze sádry zajímavou hračku pro malé dětské výzkumníky. (délka blogu 5 min.)

14.1.2019 v 8:00 | Karma článku: 26.80 | Přečteno: 612 | Diskuse

Libor Čermák

Kdo všechno v dávnověku věděl o všech kontinentech?

Když jsem shlédl nejnovější díl Vetřelců dávnověku o Antarktidě, začal jsem si dávat dohromady, kdo vlastně všechno v dávných dobách věděl o všech pozemských kontinentech. Že by to skutečně nebyly jen novověké objevy?

13.1.2019 v 6:26 | Karma článku: 27.61 | Přečteno: 1388 |
Počet článků 317 Celková karma 39.57 Průměrná čtenost 3167

Mé objektivy toho už po světě hodně nafotily a malý laptop, který nosím v zadní kapse džínsů, by mohl vyprávět spousty neuvěřitelných příběhů.Smutných i veselých. Náš svět je složitý a přesto se o něm dá říct, že funguje podle těch nejjednodušších pravidel. Nikdo nemůžem říct, že víme všechno. Každý den objevíme malý zlomek pravdy. Každý den skládáme mozaiky. O politice, světě i svých blízkých. Mou skeptickou duši předčasně uzemněného pilota těší jediná věc. Lidi si vždycky cestu najdou. Správnou, špatnou, ale vždycky ji najdou.

 

 

Mediamonitordanforth@yahoo.com

Seznam rubrik

Oblíbené články

více

Najdete na iDNES.cz